De Reis · 02. juli 2022
Vanochtend wordt ik (Bas) rond 8 uur wakker en ik app Vitali dat ik wakker ben. Dat hebben we gisteren afgesproken zodat ik met hem mee naar de Banja, een Russische sauna kan. Hij reageert terug dat hij er over een uurtje is, dus ik kleed me aan, poets mijn tanden en verlaat de kamer voor het ontbijt. Alles hopelijk zonder Eric en Mario wakker te maken. Beneden eet ik een klein, licht ontbijt en een beetje later dan gepland staat een taxi met Vitaly aan boord voor de deur en we rijden naar de...
Wauw, wat hebben wij lekker geslapen zeg. Het hotel is echt fantastisch; rustig, lekker koel, heerlijke bedden, fijne badkamer en een heerlijk ontbijt met alles erop en eraan. Volgens Vitaly is dit een van de drie beste enwathembetrefthet fijnste hotel in het land. Als we klaar zijn met opstaan, aankleden en ontbijten wandelen we naar de Osh Bazar, zo’n drie kwartier lopen vanaf het hotel. Een mooie manier in de sfeer van de stad te proeven. Detemperatuurisnogaangenaam onder de dertig graden...
De Reis · 30. juni 2022
We hebben heerlijk geslapen op de redelijk harde bedden (net als thuis) van het luxe hotel en om 8 uur zitten we aan heen heerlijk en overdadig ontbijt met een paar vreemde gerechten volgens onzeEuropese maatstaf. Dus eten we onze buiken vol aan worst, gehaktballetjes, een soort loempia’s gevuld met gehakt, in paneermeel met tomaten gebakken kip, flensjes,croissants,jam, koffie en jusd’orange. Jummie. Even later halen we onze fietsen uit de parkeergarage, worden ze weer bepakt en bezakt en...
De Reis · 29. juni 2022
Vandaag staat in het teken van pure luxe: Pure luxe omdat we in een achtertuin alles bij de hand hebben van vers water, een wc en een heerlijke slaapplaats zonder allerlei gekke geluiden, waardoor we alle drie heerlijk hebbengepit. Pure luxe omdat we na ons ontbijtje om 9 uur reden opgehaald door een vrachtautootje met een extra passagierscabine en een laadbak waar duidelijk eerst vee in had gestaan, gezien de stront die er noglag. Met dat vrachtautootje werden onze fietsen bepakt en bezakt...
De Reis · 28. juni 2022
Zo, volgens de geleerden gaan we vandaag alleen maar goede verharde weg rijden en hoofdzakelijk bergaf. We hebben dus tijd genoeg met opstaan, eten, wassen, …. het hele ritueel en vertrekken pas rond 10 uur van onze camp site. We fietsen inderdaad op een heerlijke, goed geasfalteerde, brede weg met nauwelijks verkeer en de snelheden lopen op tot wel 60 km/h. Dat plakt. We hebben door het goede wegdek zelfs tijd om tijdens het fietsen rond te kijken en de geweldige bergen rondom ons heen te...
De Reis · 27. juni 2022
Zo, vandaag is de dag dat we weer naar beneden gaan, terug de bewoonde wereld in. Let wel, beneden is nog steeds op 2400 meter hoogte en bewoonde wereld zijn nog steeds dorpen zonder geasfalteerde wegen en huizen zonder riolering. We krijgen eerst van onze gastvrouw in het yurt kamp een stevig Kirgizisch ontbijt in de eet-yurt. Lekkere pannenkoeken, een gebakken eitje, een soort flammkuchen met groente erin, brood, jam, kaas en worst samen met een sloot thee. Allemaal heerlijk. We pakken onze...
27. juni 2022
Vanochtend hebben we tijd genoeg, want het is lekker weer en onze ontbijttafel is al keurig buiten gedekt. Ik geloof dat er maar weinig plekken op de wereld zijn waar je op een dergelijke manier en met dit uitzicht van je ontbijtje kunt genieten. Oh, dat wilde ik ook nog vertellen: gisteravond, toen we net in bed lagen hadden we het idee dat rondom ons heen de dierentuin gek was geworden; we hoorden ezels balken, koeien loeien, honden blaffen, vogels krijsen en paarden hinniken. Alles door...
De Reis · 27. juni 2022
Vandaag nemen we een rustdag in het yurt kamp. Vannacht hebben we heerlijk geslapen in onze yurt, op echte bedden met lekker zware dekens. Om 3 uur moest ik plassen en ben dus naar buiten geweest. Dat plassen was niet zo bijzonder, maar de sterrenhemel wel. Ontelbare sterren in een wolkenloze hemel en geen lichtvervuiling zoals bij ons. Zelfs de Melkweg was bijzonder goed te zien en de grote Beer stond laag boven de horizon en leek helderder en groter dan bij ons. Tegen 7 uur waren we allemaal...
We worden op tijd wakken en hebben heerlijk geslapen. Gelukkig heeft de dreiging van regen vannacht niet doorgezet en is alles nog lekker stoffig. We eten een noodrantsoen ontbijt omdat we vandaag een flinke tocht voor de boeg hebben. We fietsen zo’n 45km omhoog naar een pas op 3250 meter hoogte, maar liefst 1450 hoogtemeters. De koffie is ook weer overheerlijk en Eric maakt kippenbouillon voor onderweg. Standaard ritueel: koffie, poepen, wassen, tanden poetsen,tassen pakken, tent opruimen,...