· 

Reparatie en onderhoud

We denken dat we onze uitrusting wel bij elkaar hebben; we fietsen onze trainingsrondes en de route is uitgestippeld. Wat we als voorbereiding ook nog bedacht hebben is een korte opfriscursus fiets-reparatie.

Ook hebben onze fietsen alledrie een beurt nodig en we hebben nog wat materiaal onderweg nodig voor als we perch onderweg krijgen, dus gaan we op zoek naar een specialist.
En die vinden we bij Jan Peeten Rijwielhandel in Baarlo. Dat schijnt een echte vakman te zijn. Dus Mario legt uit wat we gaan doen en we maken een afspraak met een behoorlijke wensen- en vragenlijst, waaronder de vraag of zij ons een korte uitleg kunnen geven hoe we een slag uit het wiel kunnen halen, een noodspaak kunnen monteren en of we algemene tips voor reparatie onderweg kunnen krijgen.
Het enthousiaste antwoord van Nick is een volmondig ‘ja, leuk”.

Dus zijn onze fietsen daar een paar dagen geleden naartoe gebracht en hebben we vanavond onze “cursus” gehad. Nick is een super enthousiaste vakman van 25 jaar met al 11 jaar ervaring als fietsenmaker en hij vertelt na enig aandringen van ons dat hij trotse mede-eigenaar van de zaak is.

Hij legt eerst uit wat aan onze fietsen gedaan is en nog gedaan moet worden: standaard onderhoud-vervanging van kettingen, cassettes en remblokjes, alles nakijken, aanspannen en smeren. Met het vervangen van de cassettes is meteen voor een iets groter bereik gekozen (11-36 ipv 11-34) zodat bergop zo’n 5% lichter gaat.

Daarna wordt op Eric’s fiets uitgelegd hoe een lichte slag uit het achterwiel gehaald wordt. Daar fietsen Mario en Bas al een tijdje achteraan met lichte hypnose-verschijnselen. Dat wegweken van die slag blijkt best eenvoudig; duim op vork tegen wiel, rond draaien, zien waar de slag zit, spaken begin en eind tellen, met spaak-sleutel die spaken 1/8 tot 1/4 slag aandraaien - aan de goede kant welteverstaan - en klaar is kees.
Als volgende verrast Nick ons met een aantal reservespaken, die hij speciaal voor ons heeft gemaakt zodat we niet de hele cassette eraf hoeven te halen om een spaak te vervangen. Super handig en we hebben meteen uitleg hoe we dat moeten doen. We hadden geen idee dat de lengte van de spaken voor korter zijn dan die van achter en daar zijn de spaken links langer dan rechts …

Verder zorgen we voor een set schroefjes, een stuk oude buitenband voor noodreparatie van een scheur in een buitenband, een lange schakelkabel een opvouwbare buitenband, reserve kettingschakels, extra remblokjes en een berg binnenbanden. En natuurlijk het benodigde gereedschap, dat is Bas zijn taak, …….. check!

Bas kan zijn fiets meteen meenemen, die is klaar. Die van Eric en Mario iets later, daar moeten eerst nog wat materialen van geleverd worden.

Onder het genot van een lekkere kop koffie met Bastogne-koekjes kijken we met Nick nog een YouTube film van fietsen in Kyrgyzstan en lopen we even door de winkel, waar nog wat handige spulletjes worden gekocht.
Nick is bescheiden en wil niets hebben voor de tijd die hij aan ons spendeert en de hulp en uitleg die hij gegeven heeft, dus hebben we toch een kadobon voor hem, want wij waarderen dat enorm en komen nooit met lege handen.

Bedankt Nick.

Check out: de website van deze geweldige specialisten via de button hieronder.

Reactie schrijven

Commentaren: 0